Thursday, 17 April 2014

resipi lasagna paling mudah.

 Assalammualaikum anak anak...
disini makcik fecah nak share resipi lasagna super sedap ini dan  yang pertama kali makcik fecah buat. sumber resipi makcik korek melalui google dan diolah semula oleh makcik fecah sendiri selamat mencuba anak-anak.
 
mula-mula
 
ramuan untuk inti daging (masak mcm kita masak sos spaghetti a uolls)
  1. bawang kuning besar
  2. daging kisar(ikot sukehati byk mane)
  3. cili api (tekak melayu nak pedas)
  4. sos spaghetti (prego) tradisional
  5. prego sos carbonara cendawan(or sukehati korang nak pilih perisa ape pon)
  6. tomato paste
  7. cendawan butang

 

1). mula-mula kite buat inti daging dulu goreng bawang yang dipotong dadu sampai garing.
 
2). masukkan daging kisar gaul kirai-kirai sampai masak betul ye daging Nye anak-anak.
3) bila daging sudah masak boleh la korang masukkan cili api, sos spaggeti berkerim, sos spaggethi ngan tomato paste.
 
 
4). masukkan cendawan butang  barula korang tambah gula secukup rasa,(slalunye aku taruk satu sudu besar) +garam+mak aji secukup rasa. rasa ok jgn main taram je pastu dpt rasa mcm haram salahkan aku pulak.
 
ok selesai hal sos spageti.
 
mula pulak sos putih Nye.
Bahan-bahannye
1).600 ml susu segar
2).buttercup (separuh)
3).keju cheddar (separuh)
4). garam sedikit
 
topping+layer
1) lasagna sheets
2) parmesan cheese
3) mozzarella cheese
 
 

1) cairkan butter dgn api superr perlahan ok nanti renting pulak.
2) masukkan susu dan keju cheddar dan sedikit garam gaul sampai rata jgn ade ketul2 ok.
 
ok selesai sos putih boleh la mula melapislapiskan lasagna.
selang seli lasagna sheets=>inti daging=>sos putih dan ulang sampaila bile yg atas sekali taburla sukehati banyak mane korang nak mozzarella + parmesan
 
ok siap. 
 
akhir skali masukkan kedalam oven suhu 180 selama 35 ke 40 minit ikot suke hati korangla nak hitam macam mane. api oven atas bawah ya. 
DONE. sedap serius tapi klo makan lebih beberape slice percaya la cakap aku korang  akan rase taknak buat dah lasagna ni sebab muak hahaha padanla klo jual kat kedai mahal dan sikit sbb klo jual lebih org muntah muak hahahaha.
tapi aku tak tipu lasagna ni superr sedaaappppp hahahaha angkat bakul naik lif sendiri muhahahhaa suke hati aku la belog aku .
 
akhir sekali selamat mencube ya anak- anak 
Post a Comment